Vill du bara smälta in i tapeten vid sociala tillställningar? Får du hjärtklappning och blir torr i munnen bara av tanken på att behöva mingla? Då kan du lida av social fobi. Alla människor är olika. Att vara introvert är ingen sjukdom men om du lider av det, finns det hjälp att få. Anna Kåver, leg psykolog och expert på ämnet social ångest, tar med oss på en resa i det mänskliga psyket och ger oss tips och råd på hur vi kan överleva påfrestande sociala evengemang.

Vi människor föds med olika typer av temperament. Att vara introvert talar bara om vad en persons preferenser är. Hur mycket personen vill umgås och hur mycket personen vill höja sin egen röst, är en fråga om läggning.
– Det kan vara så att jag klarar det alldeles utmärkt men mina preferenser är att sitta med en god bok i soffan eller att kratta löv etc. Det är ingen diagnos eller sjukligt. Du tycker om att vara ensam. Om personen känner ett hinder i sin vardag kan det handla om social fobi, förklarar Anna Kåver, som har skrivit en boken “Social Ångest” om ämnet.

Vad sker i kroppen vid social ångest?

Kroppen signalsystem kan ge olika utslag.

 – Du har alla reaktioner från uttråkning till fullt utblommad panik. Man kan vara livrädd och känna sig granskad och bortgjord redan innan man går dit. Förväntansångest, muntorrhet, hjärtklappning, magont är exempel på fysiska symtom som kan blockera. Dessa är tecken på problem som man kan söka hjälp för. Det kan handla om alltifrån olust till stor ångest.

Vissa är således födda superkänsliga för samspelet med andra och läser av hot där det inte finns hot.

– Om man dessutom har höga krav på sig själv, vara perfekt för att verkligen passa in blir det en krock för vissa människor. Man tror inte man kan umgås med andra och bli accepterad och börjar därför undvika andra människor, förklarar Anna Kåver.

Social ångest är mänskligt

För att förstå bakgrunden till fenomenet social fobi behöver vi förklara det ur ett evolutionärt perspektiv. Vi människor har ärvt en beredskap att vara vakna för allt som kan hota oss. Vår rädsla är alltså bra att ha.

– Ända sedan tiden på savannen i Afrika var vi beroende av varandra. Vi har lärt oss ett signalsystem som gör att vi kan läsa av vad som gör att vi hamnar utanför gruppen och vad som krävs för att behålla vår plats i gruppen, så det ligger i människans natur klargör Anna.

Vidare är konkurrens om makt vanligt i en grupp. Vi människor klarar inte heller av för stora grupper.

–Den moderna människan måste också förhålla sig till gruppen. Det är viktigt för oss att känna gemenskap, få respekt och kärlek. Vi vill bli älskade och helst beundrade. Den längtan har vi alla. Sen kan det gå åt överdrift.

Fördelar med social rädsla

Den sociala rädslan hjälper oss att hålla oss inom ramarna för vad som är accepterad inom den grupp jag tillhör men den kan också hämma mig något otroligt om jag tolkar in hot som inte är realistiskt.

– Viktigt att kunna känna att vi ska hålla oss på den sociala mattan för att inte behöva skämmas eller bli utskrattade eller illa omtyckta eller utpetade ur gruppen. Vi är ständigt på tårna.

Hantera känslorna 

Ett scenario skulle kunna vara att att du blir stående själv vid ett bord på ett mingelparty. En främmande person tilltalar dig men ni har inte så mycket gemensamt. Plötsligt ser du obehagliga bilder av dig själv i ditt inre. Det kan vara alltifrån hur du ser ser ut och vad du säger.

Anna Kåver tipsar om att du ska försöka byta perspektiv.

– Var inte så självfokuserad och försök istället uppmärksamma andra människor och din miljö. Försök att beskriva för ditt inre hur tex rummet ser och vad andra personer har på sig.

Sedan kan du också börja ställa frågor. Förbered gärna frågor innan du går till tillställningen är ytterligare råd.

–Var snäll mot dig själv. Klappa dig själv på axeln och beröm dig själv att du utmanat dig själv och vågat dig ur din komfortzon. Sedan behöver du inte lida alltför lång stund. Om du vill gå hem tidigare gör det, menar Anna.

Social ångest kan bli dödligt

Forskning säger att du inte dör av ångest menar, Anna.

– Rädsla kan vara obehaglig men man dör inte av det. Vad man kan dö av är om rädslan av att vilja vara med andra blir så stor att man isolerar sig hemma och till slut blir så ensam och deprimerad att man vill ta livet av sig.

Om man tappat hoppet om sig själv gällande sociala sammanhang kan det således vara livsfarligt. Många som lider av social ångest är också deprimerade,

–Sitt inte ensam på din kammare utan be om hjälp om du lider och är deprimerad, sjukdomsförklara dig inte i onödan när det inte behövs. Det finns hjälp att få.

Om Anna Kåver

Anna är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut, specialist i klinisk psykologi, handledare och författare. Hon har varit verksam i drygt fyrtio år, främst på Karolinska sjukhuset i Stockholm och Akademiska sjukhuset i Uppsala. Anna har skrivit nio böcker, både facklitteratur och populärvetenskap, inom området psykologi och KBT. Bland annat Social ångest -att känna sig granskad och bortgjord, Himmel, helvete och allt däremellan – om känslor och Att leva ett liv, inte vinna ett krig -om acceptans samt Oro -att leva med tillvarons ovisshet. Den senaste och nionde boken Dansa mjukt med tillvaron. Om mening, mod och möjligheter har fokus på psykisk och existentiell hälsa.

Läs mer om Anna här.

Share:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *